Długopisy reklamowe to gadżet znany większości z nas. Bardzo często korzystamy z nich na co dzień, zarówno w pracy, jak i w domu. Nie wszyscy jednak znamy budowę długopisu, która w większości przypadków jest taka sama. Zapoznanie się z nią nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy, warto więc uzupełnić te braki.
Najczęściej spotykane długopisy reklamowe to długopisy automatyczne. To właśnie na nich warto się skupić przy poznawaniu budowy długopisu.
Każdy długopis automatyczny składa się z trzech zasadniczych części - obudowy, mechanizmu i wkładu. W tej lub innej formie znajdziemy je dosłownie w każdym modelu.
Obudowa może być wykonana z wielu różnych materiałów. Do najpopularniejszych należą plastik i metal. Kształty i kolory obudów bywają bardzo zróżnicowane. Duże znaczenie ma odpowiednie wyprofilowanie obudowy, tak by długopisy reklamowe dobrze leżały w ręku.
Drugi element to mechanizm, stanowiący bazę wszystkich długopisów automatycznych. Składa się na niego sprężynka, przycisk i mechanizm wysuwający wkład. W momencie wciśnięcia przycisku, sprężyna kurczy się, a wkład zostaje wysunięty dzięki mechanizmowi. Ponowne wciśnięcie przycisku powoduje zluzowanie sprężyny i schowanie wkładu do wnętrza obudowy.
Ostatni element składowy długopisu to wkład. Znajduje się w nim tusz, przy wykorzystaniu którego można zostawiać na papierze widoczne ślady. W większości modeli wkład jest wymienny, co umożliwia użytkowanie ich przez dłuższy czas. Wymiana jest bardzo prosta i nie wymaga żadnych zaawansowanych umiejętności technicznych.
Powyższy schemat przedstawia budowę praktycznie wszystkich automatycznych długopisów. Na tej samej zasadzie zbudowane są również długopisy reklamowe. Jak widać budowa większości z nich nie jest zbyt skomplikowana.